Suomalaisen sikailukulttuurin airueet: Greve, Kärkkäinen ja Törhönen
Kun Lauri Törhönen jäi nalkkiin jo vuosia jatkuneesta naisten seksuaalisesta ahdistelusta, niin joukko naisia vaati Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Nasima Razmyar (sdp) suulla, että Lauri Törhönen ei voi jatkaa Helsingin kaupungin Kaapelitalo-kiinteistöyhtiön hallituksen puheenjohtajana.
Kaikki katseet ja voimavarat on käännettävä siihen, että sikailukulttuuri loppuu meillä. Sikailun aika on ohi Suomessa (IS 2.2.2018)
Yle puolestaan hyllytti Lauri Törhösen ohjaaman elokuvan ”Insiders”. Syynä elokuvan lähetyksen perumiseen oli Ylen Teeman ohjelmapäällikkö Marika Kecskemetin mukaan elokuvaohjaaja ja elokuvakerronnan professori Törhösen saamat syytökset vuosia jatkuneesta seksuaalisesta häirinnästä:
Tässä tilanteessa ei tunnu asialliselta lähettää elokuvaa
Mutta mitä tapahtuu kun Kenneth Greve jää vastaavasti Kansallisoopperan ja -baletin pääjohtajan Päivi Kärkkäisen salailusta (nykyinen johtaja Gita Kadambi on toistanut Kärkkäisen valheellista väitettä, että tällä oli muka vain nimettömiä yhteydenottoja) huolimatta lopulta kiikkiin tanssijoiden seksuaalisesta kähminnästä ja näiden ulkonäöllisestä esineellistämisestä? Ei yhtään mitään! Vaikka tanssija Riina Laurila kertoo Svenska Ylelle 6.4.2018 antamassaan haastattelussa, että:
Minulla on mustaa valkoisella siitä, että ainakin yksi ihminen on puuttunut tilanteeseen
Riina Laurilan paljastukset eivät saa “Me too” kampanjalle vihkiytyneitä naisia suinkaan raivoihinsa. He vaikenevat. Kukaan ei vedä Päivi Kärkkäistä tilille valehtelusta ja tanssijoiden hyväksikäytön sallimisesta tai hänen seuraajaansa Gita Kadambia vaikenemisen kulttuurijatkumon sallimisesta (Kadambi tukee vaikenemalla Kärkkäistä ja tämän valehtelua)!
Eikä Kansallisbaletilla ole aikomustakaan peruuttaa (kuten Yle Törhösen tapauksessa) Kennethin kunniaksi 26.5.2018 järjestettävää ”Kiitoksia Kenneth” gaalaesitystä jossa nähdään katkelmia Greven kauden kymmenen vuoden varrelta ikimuistoisimmista esityksistä. Oppeerabaletti.fi verkkosivut oikein hehkuttavat yhä tulevaa: Mukana gaalassa esiintyy koko Kansallisbaletti ja tietenkin myös Kenneth itse!
Onko tämä tapaus Kansaallisbaletti ”Me too” kampanjan röyhkeyden huippu? Ja ajattelukyvyttömyyden? Törhönen kähmii ja hänet teilataan? Greve kähmii, esinaisensa hiljaisella tuella, ja hän saa kiinni jäätyäänkin jatkaa baletin taiteellisena johtajan kautensa loppuun ja hänen kunniakseen järjestetään kaiken kukkuraksi vielä juhlagaala baletin uuden johtajan tuella? Onko kahvikakkuakin Grevelle varmasti tarjolla? Vai esitelläänkö gaalassa arvoisalle yleisölle yksityiskohtaisesti Päivin hyväksymiä Kennethin harrastamia haara-kähmintäotteita? Kannattaa varmaan varata liput?
Koostuuko tulevan gaalaesityksen yleisö henkilöistä, jotka hyväksyvät naisten seksuaalisen hyväksikäytön vain siinä tapauksessa, että hyväksikäyttäjä on mies, eikä suinkaan nainen kuten naisten potkupallomaajoukkueen lesbo-tapauksessa (MTV 8.4.2018)? Joka tapauksessa gaalatilaisuuteen osallistuvat hyväksyvät käytännön toimillaan (jaloillaan) naisten seksuaalisen hyväksikäytön. On niin vaivatonta vain kääntää katseensa, kuten Nasima suosittelee Törhösen tapauksessa, mutta jättää toimimatta, kun siihen tarjoutuisi tilaisuus.
Holhouksen ja sääntöjen vastapainoksi tulee aina rekyylinä sikailu kaikilla tasoilla yhteiskunnassa.
Sellaista yhteiskuntaa ei kunnioiteta. Se ei tunnu omalta, eikä noudata omia arvoja.
Ilmoita asiaton viesti
Niimpä niin.
Kaikki on suhteellista ja asioita voidaan peitellä jos kaverit meinaa saada nenilleen.
Olisikohan nyt miesten vuoro ”käräyttää” joitakin johtavia naisia.
En tiedä sikaileeko naiset kun minulla tuo ärsytyskynnys on sen verran korkealla etten ole huomannut joutuneeni kiusatuksi ja ulkonäkö on tehokkaasti estänyt seksuaalisen häirinnän.
Ilmoita asiaton viesti
Voisiko tehdä oletuksen, kuinka monta naista tulee ylipäätään edes kommentoimaan puheenvuoroa saati puolustamaan naisten käyöstä tai pidettävää gaala-iltaa?
Ilmoita asiaton viesti
Oopperaa seuraavat ovat pienempi ryhmä kuin elokuva-alaa seuraavat. En voi minäkään kommenttoida koska en seuraa oopperaskeneä.
Ilmoita asiaton viesti
ai sen on seuraajien määrästä kiinni, onko seksuaalinen häirintä sopivaa vai ei? johan on aikoihin eletty! enpä ole näin järjetöntä selitystä koskaan kuullutkaan. eikö elämä ole se skene, jossa kaikki ovat mukuna?
Ilmoita asiaton viesti
Itse käyn oopperassa kohtuullisen tiheästi.
Ei ryhmän pienuus voi oikeuttaa sikailua. Julkisista varoista tuettu taidemuoto ja laitos.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tietystikään. Kuka väitti.
Ilmoita asiaton viesti
kirjoitit ettet voi kommentoida koska et tunne alaa….
Ilmoita asiaton viesti
Joku tuossa ylempänä:
”Oopperaa seuraavat ovat pienempi ryhmä kuin elokuva-alaa seuraavat.”
Koko blogin juonihan on kysymyksessä, miksi Greven esityksiä ei peruuteta, mutta Törhösen elokuvia ja luottamustehtäviä kylläkin.
Ilmoita asiaton viesti
Tai miksi vaikeneminen on valittua? Syödään konvehteista suklaat päältä, mutta pahanmakuiseen sisukseen ei vahingossakaan kajota!
https://massapsykologia.blogspot.fi/
Ilmoita asiaton viesti
Mutta kun arvostellaan naisia asian kommentoimattomuudesta se arvostelu pitäisi kohdentaa etupäässä oopperayleisön naisiin. Mutta voin toki minäkin poistua jos osallistumiseni tähän ketjuun niin ärsyttää.
Ilmoita asiaton viesti
ei se osallistumisesi ärsytä, eikä sekään, ettet puutu seksuaaliseen hyväksikäyttöön jos sitä ei tapahdu omassa skenekuplassasi, kuplassa jossa elät
mutta kai sitä saa hämmästellä tällaista uusavuttomuutta?
Ilmoita asiaton viesti
Saahan sitä. Siksihän minä osallistuin. 🙂
Ilmoita asiaton viesti